rovira

Teresa Rovira, que havia col·laborat amb els projecte TRACES en els inicis de la informatització de la base de dades, va morir el 23 de setembre. Recollim unes paraules de Jordi Castellanos, que testimonien la seva generosa disponibilitat, i una nota biogràfica a partir de les notícies publicades per la Xarxa de Biblioteques de la Diputació i per la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la UB.

«No puc deixar d’esmentar la incorporació [de Carme Ribé] a un projecte d’informatització de la bibliografia de llengua i literatura catalanes que vam engegar a l’Autònoma. Quan ella i Teresa Rovira es van jubilar com a bibliotecàries vam creure que ens podrien ajudar en el projecte. Del llapis i el paper als ordinadors: van veure models i programes; van discutir fitxes i formats; i van ajudar a confeccionar el thesaurus. I, una vegada més, van demostrar la capacitat de treball, l’entusiasme i la generositat que ha marcat tota la seva vida.»Jordi Castellanos“Carme Ribé, ‘in memoriam'”. Avui, 19 gener 1991, p. 26

Bibliotecària especialitzada en literatura infantil i juvenil i filla de l’escriptor, historiador i polític Antoni Rovira i Virgili. Nascuda a Barcelona el 13 de desembre de 1918, va iniciar els seus estudis a l’Escola de Bibliotecàries el 1936 però els va haver d’interrompre en exiliar-se la seva família a França. Finalment pogué diplomar-se el 1950, abans estudià Lletres a la Universitat de Montpeller. El 1953 tornà de l’exili i va començar a treballar a la la Biblioteca Popular d’Esparreguera i el 1958 a Biblioteca de Catalunya. Destaquen de la seva carrera les seves recerques en literatura infantil i juvenil, la docència d’aquesta matèria a l’Escola Universitària Jordi Rubió i Balaguer de Biblioteconomia i Documentació, i la direcció de les biblioteques de Santa Creu i de Sant Pau durant la década dels anys vuitanta. Va ser cap de la Xarxa de Biblioteques Populars de la Diputació de Barcelona entre 1981 i 1985.

Entre d’altres, és autora de Bibliografía histórica del libro infantil en catalán (1972, amb Carme Ribé), de la tesi doctoral Noucentisme i llibre infantil (1973) i de l’Organització d’una biblioteca escolar (amb Concepció Carreras i Concepció Martínez). El 2002 rebé la Creu de Sant Jordi i el 2008 el Premi Aurora Díaz Plaja de Literatura Infantil i Juvenil per l’article “El llibre per a infants i adolescents. Dels orígens a la desfeta” (2008). L’any 2013 la Generalitat de Catalunya va convocar per primera vegada el premi que duu el seu nom per reconèixer projectes innovadors duts a terme per les biblioteques públiques.

Fonts:
Biblioteca Virtual. Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Barcelona
Butlletí de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona

Teresa Rovira