Cultura i Espectacles

El Projecte T6 del TNC està vivint una temporada molt dolça per l'estrena dels tres primers espectacles, que han omplert i han deixat gent fora, esperant que tornin

"Entren bé al públic jove"

Teresa Bruna
Carles Mallol, Marta Buchaca i Pere Riera, els tres primers i molt aplaudits actors i directors del Projecte T6 del 2010, als jardins del TNC, on treballen com a residents

Carles Mallol, Marta Buchaca i Pere Riera, els tres primers i molt aplaudits actors i directors del Projecte T6 del 2010, als jardins del TNC, on treballen com a residents
JORDI GARCIA

Tres autors joves: Carles Mallol, Marta Buchaca i Pere Riera. Tres espectacles: M de mortal, A mi no em diguis amor i Lluny de Nuuk. Nou intèrprets: Míriam Iscla, Lluís Villanueva, Joan Negrié, Anna Moliner, David Vert, Jordi Banacolocha, Àngels Poch, Rosa Boladeras i Òscar Castellví. Tots ells són els protagonistes de les tres primeres i exitoses obres del T6 2010 del Teatre Nacional de Catalunya, el projecte dedicat a l'estímul de la creació contemporània que es va engegar l'any 2002 i que ha donat fruits com El mètode Grönholm. Aquest any ha fet un pas endavant en escollir una companyia estable d'alt nivell per a totes les obres. No sabem si és per això o pel contingut temàtic, però el cas és que aquest T6 del 2010 només ha begut èxits.

Per Carles Mallol, el fins ara director més jove del T6 (28 anys) -autor i director d'M de mortal, l'obra que va utilitzar per primera vegada la companyia (28 gener)-, gran part de l'assistència de públic es deu absolutament al boca-orella: "El fenomen T6 ha anat creixent des del principi. Ha anat entrant força bé cap a un públic jove i entre ells s'ho han explicat. És el que he notat a totes les funcions quan les he anat a veure. Aquest any, potser, hi ha la sensació que tot ha anat com més de cop. Crec que els joves han vist una manera de fer teatre més propera a ells. I el TNC, en general, té poc públic jove", assegura.

'M de mortal'

És filla directe del còmic. El títol ja recorda allò de V de Vendetta."No sóc el que se'n diu un friqui del còmic, encara que he de reconèixer que he tingut una mena de fascinació pels dibuixants més moderns quan els he hagut de llegir per fer l'obra. M'agradava la idea de barrejar la realitat quotidiana amb una realitat tan estranya com la dels herois. Els volia connectar amb la gent que m'interessava ensenyar. Realment crec que qui va veure M de mortal hi va trobar més referents d'una realitat quotidiana trencada que no la voluntat de fer un homenatge al còmic", explica Mallol.

L'obra explica la història d'una dona aparentment normal, que s'adona que és immortal. Això canvia la seva vida en general i la de la seva parella en particular. Hi veiem un cert paral·lelisme amb la vida real, quan algunes dones guanyen més que l'home.

Marta Buchaca ens dóna la seva opinió: "Admiro el tipus de teatre que fa en Carles perquè crec que jo no el podria fer mai. Té un món particular i tinc una gran admiració per tot el que és diferent. M'interessa el món dels immortals! -afirma, tot i que li costa opinar sobre el T6- Ser aquí és molt interessant perquè hem viscut tot el procés fins al final i això mateix fa molt difícil jutjar una obra. L'hem vist néixer i créixer. I també hem vist desaparèixer alguna escena que al principi ens semblava meravellosa...".

'A mi no em diguis amor'

L'acció se situa en un futur proper, en un moment en què els del poder han decidit prohibir per sempre l'amor i, en conseqüència, les famílies. Existeixen fins i tot medicaments per desprogramar! En un principi, els resistents són deportats als pàrquings per tal de no contaminar la resta. En aquest context, un matrimoni és obligat a anar a viure en un garatge i aquí comencen els problemes amb la resta de la família: la filla petita es queixa que l'obliguen a viure malament i marginada pels seus amics per una cosa tan contra natura com l'amor.

És una deliciosa comèdia en què hi ha sorpreses, tocs de vodevil i molt d'humor. I acaba bé. Marta Buchaca, autora i directora, ho va voler així: "Era una aposta. Jo vaig fer una comèdia romàntica però anava sortint molt allò que l'amor no cal o no n'hi ha, i em vaig dir: «És mentida. L'amor existeix». Per això vaig trobar honest fer un final ensucrat".

'Lluny de Nuuk'

És una obra amb plantejament, nus i desenllaç, passa en temps real i al si d'una família el dia del casament de la nena. Van sorgint coses i tot es va desestabilitzant. Cada actor és protagonista, tots tenen la seva història. Per Pere Riera, l'autor, no ha estat fàcil: "Havia d'inventar una història i encabir-hi 9 personatges de la manera més coral possible. Em vaig posar feina extra, però m'ha anat molt bé per tenir pautes i teixir tota la trama". Va tenir l'avantatge de ser el tercer: "Havia de retratar una família i els actors ja ho són, en certa manera. És la tercera obra que fan junts i això crea complicitats", opina. L'escenografia és molt moderna, amb un canvi que sorprèn: "És una llicencia poètica, ja que en tota l'obra no hi ha cap canvi escenogràfic. Insinua que són expulsats d'aquell espai que ha estat seu i s'endinsen en un mar de gel... encara que la màquina se'ns va rebel·lar i va acabar sent una boira, que alguns interpreten com el paradís o les calderes d'en Pere Botero!".

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 44. Diumenge, 30 de maig del 2010

Paraules clau: Obra, Marta, Mallol, Carles, Buchaca, Pere, Tnc, Amor, Jove, Projecte

Recomana

tanca

AVUI+ Paper

Diumenge, 30 de maig del 2010

Tots els continguts de l'AVUI són consultables a través d'internet, de forma oberta i gratuïta. Les pàgines originals en paper, en canvi, no es podran consultar via PDF i només s'oferiran al quiosc.

Especials

Edicions locals

<<

Maig

>>
<<

2010

>>
DL DM DC DJ DV DS DG
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
  • A+