Cultura i Espectacles

La Fira Mediterrània tanca amb 8.775 entrades venudes per als espectacles de pagament i amb incomptables assistents

Tribut d'Arisa a Martí i Pol

Marta Porter
Santi Arisa va presentar 'Tot és en tot', un espectacle al servei de Miquel Martí i Pol

Santi Arisa va presentar 'Tot és en tot', un espectacle al servei de Miquel Martí i Pol
MARTA PICH

Amb la veu càlida i d'optimisme encomanadís de l'algeriana Souad Massi, els seus cants de comiat, l'exili, la barreja de cultures i l'ànsia de llibertat encara a les orelles -va acabar el concert de dissabte amb bona part del públic dempeus ballant i picant de mans-, diumenge al matí ens endinsem en la Fàbrica de Miquel Martí i Pol de la mà de Santi Arisa, un espai opressiu i alienador. Què ho fa, que la Fira tingui tant de social? ¿Potser que és realment popular?

Al seu Tot és en tot, Arisa s'endinsa en la poètica de Martí i Pol, de la social a la política, passant per l'amor i la tendresa, i ho fa amb un espectacle d'una musicalitat indiscutible que arriba al públic per via directa, emocional. Arisa s'ha envoltat d'un cor de veus blanques, el Jove Cor Carlí, un quartet típic del rock i dos cantants -la soprano Laura Mercè i el tenor Jordi Blanch- de veus prodigioses, a més de l'actriu Rosa Cadafalch. Amb aquests 27 efectius, el compositor i director basteix un espectacle musical amb elements de teatralització que no només ens remeten a la poesia de Martí i Pol, sinó també a la seva època.

L'espectacle arrenca amb un cant de sirena -de les de la fàbrica on el poeta va entrar a treballar als14 anys- i s'endinsa en una sèrie de poemes amb una intensitat sonora que passa pel rock simfònic, el hip-hop, la cobla, la cançó melòdica, harmonitzacions clàssiques i apunts al jazz. Una simfonia de colors vocals on tots els intèrprets són protagonistes, amb solos de veu, de cor i també musicals. Un espectacle fet amb el cor, on la composició es posa al servei del poeta i descriu, com ell, tots els estats d'ànim, interessos intel·lectuals, nacionals i emocionals.

Mentrestant, al Casino comença el concert de Coetus, on la veu prodigiosa de Sílvia Pérez i el carismàtic Eliseo Parra col·laboren amb una orquestra de percussionistes que recupera cançons tradicionals i instruments tan dispars i oblidats com els bastons, els picarols, els grans càntirs, les panderetes, els timbals, les palmes i castanyoles, manats de tomàquets i altres verdures seques, mà de morter de ferro, paelles i forques. Totes les eines del camp són vàlides per aportar nous sons a aquesta formació que el públic victoreja a cor què vols.

I a la llotja, dia de valoracions: 1.063 professionals acreditats de 18 països, 610 ens professionals, 8.775 entrades venudes -l'ocupació total és incomptable, ja que més de la meitat de propostes són gratuïtes-, 14 espectacles amb entrades exhaurides i 184 professionals inscrits a les jornades. La valoració dels responsables de la Fira és "molt positiva".

Amb l'ànim ben alt, anem a la Taverna de la Fira, on el compositor i pianista Joan Martorell ens acosta a l'obra de Guillem d'Efak. La proposta, amb Martorell als teclats, passa per la poètica amorosa i social de D'Efak i, sobretot, per la seva musicalitat, ben propera al blues.

I només queda el comiat. Altre cop Coetus, ara a la plaça Major, amb la Coordinadora de Ball de Bastons de Catalunya. Una trobada original i especialment sonora. Tradició i modernitat es tornen a unir per demostrar que el futur és obert a qui tingui ganes de renovar-se.

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 43. Dilluns, 9 de novembre del 2009

Recomana

tanca

AVUI+ Paper

Dilluns, 9 de novembre del 2009

Tots els continguts de l'AVUI són consultables a través d'internet, de forma oberta i gratuïta. Les pàgines originals en paper, en canvi, no es podran consultar via PDF i només s'oferiran al quiosc.

Especials

Edicions locals

<<

Novembre

>>
<<

2009

>>
DL DM DC DJ DV DS DG
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
  • A+