vallcorba

El 23 d’agost va morir Jaume Vallcorba Plana, el creador de Quaderns Crema, una editorial que ha suposat un model d’edició per la seva atenció al disseny i per la seva nòmina d’autors. Al costat dels grans clàssics, Quaderns Crema ha donat a conèixer escriptors catalans fins aleshores desconeguts com Quim Monzó, Sergi Pàmies i Francesc Serés.

 

“En una editorial hi ha dos aspectes que cal que s’equilibrin i funcionen en una fina interrelació. Per una banda, l’aspecte comercial, perquè una editorial és una empresa i per tant cal que visqui com a tal. Per l’altra, una editorial té un paper fonamental, que és el de dinamitzador cultural. Crec que aquests dos aspectes han de poder funcionar amb tota naturalitat, l’un al costat de l’altre. El màrqueting és molt útil, però ha de tenir present que l’important és vendre, de la millor manera possible, allò que creu que té interès. En un moment determinat, el marquèting gira el mitjó i entra en un cercle pervers. Es planteja què vol la gent. I, a partir d’aquí, funciona amb receptes i conclou que el que s’ha de vendre és, precisament, allò que la gent vol. El màrqueting ha fet cometre gravíssims errors. No es pensa que, sovint, el paper d’un editor és justament oferir coses que la gent no coneix i que probablement li agradaran. El paper fonamental de l’editor és pensar en el llibre, en tant que “llibre que té un valor específic”, i després procurar vendre’l tan bé com pugui.”Zeneida Sardà“Jaume Vallcorba, l’èxit de l’editorial d’editor”. Serra d’Or, núm. 482 (Febrer 2000, p. 35)

 

Quaderns Crema té per signe de marca una atzavara
— “Em sento molt pròxim al noucentisme. És el moment de la cultura catalana amb el qual m’identifico més. Adopto l’atzavara dels quadres de Nogués i dels meus records a Constantí. A més, el logo d’una editorial ha de ser vertical perquè, si no, no cap al llom dels llibres prims.”Manuel Cuyàs“Sol, i de cap”. Presència, núm. 1.999 (18-24 de juny de 2010, p. 24-27)

 

 
Jaume Vallcorba Plana