Ramon Llull
“L’Art és un artefacte inteŀlectual en contínua evolució que vertebra de dalt a baix el pensament i l’escriptura de Ramon Llull. […] Llull estava convençut que la raó humana és capaç d’entendre tots els ordres de la realitat perquè estan regits per uns principis generals, que, com l’home mateix, tenen el seu origen en l’essència de Déu. […] La concordança entre allò que és ver i allò que és racionalment demostrable és la clau de volta del mètode que Ramon afirma que va rebre en la visió de Randa. L’Art de Ramon ha estat descrita com un sistema estructural de pensament: un mètode de presentar les relacions entre les operacions d’uns quants principis generals ben coneguts, amb la finalitat d’invenire (‘trobar’) i justificar per raons necessàries per demonstrare (‘demostrar’, ‘provar’) la veritat i la falsedat d’aquestes relacions. Es tracta d’una construcció mental que comparteix esquemes i pressupòsits amb diversos sectors del pensament del segle XIII, però que s’ofereix com una solució global alternativa per a la comprensió de totes les coses visibles i invisibles“.
Ramon Lull (1232-1316/7)
A. LA VITA COETANEA
Coneixem la biografia de Ramon Llull (1232-1316/7) gràcies a la Vita coetanea,una obra que va dictar a la Cartoixa de Vauvert, prop de París, cap al setembre de 1316. La primera redacció va ser en llatí, ja que havia de servir com a presentació de Ramon davant del concili general de l’Església que es va de celebrar aquell any a la ciutat de Viena del Delfinat. Dècades més tard, a finals de segle, va ser traduïda al català. Sent així, la font principal de materials biogràfics de Llull, més que una obra literària, és una justificació dels seus actes i una construcció de la imatge que volia projectar al món: es tracta del que es coneix com el personatge de Ramon.
B. LA CONVERSIÓ DE RAMON
Després d’uns anys de vida mundana i de gaudir dels plaer de la cort al servei de Jaume I, quan ultrapassa la trentena, el trobador Ramon Llull pateix la conversió a la penitència, paraules amb les quals ell mateix defineix el moment vital amb què s’inicia la Vita. Tal com explica J. Gayà, aquest “és un terme que situa l’experiència de Llull en el marc de l’espiritualitat popular i laïcal del temps, on se donaven casos de persones que, sense entrar en un orde mendicant o monàstic, procuraven, sols o amb altres, una vida religiosa més intensa, especialment marcada per la pobresa”. La conversió s’inicia amb la visió nocturna de Crist crucificat, que es repeteix cinc vegades en cinc nits diferents, una per cada ferida de Crist a la creu. Després de resistir-se a creure el que veu, Ramon acaba admetent el significat del missatge diví, que formula en un triple objectiu: la conversió dels infidels; la redacció d’un llibre, “el millor del món”, que demostri la veritat del Déu cristià, i, finalment, la fundació de monestirs on s’ensenyin les llengües necessàries als missioners (I, 5-6).
Al cap de tres mesos, Ramon decideix vendre els seus béns, deixant una part dels beneficis per al sosteniment de la seva família, i emprendre un pelegrinatge en solitari que acaba amb l’entrevista amb sant Ramon de Penyafort a Barcelona. Aquest, en conèixer els plans de Llull d’acudir a París per adquirir la formació necessària per dur endavant els seus propòsits, el convenç de tornar a Mallorca. “La unitat narrativa de la ‘conversió a la penitència’ se clou quan, de nou a Mallorca, Llull ‘vestí’s de l’hàbit molt honest e del pus gros drap que trobà’ (II, 11). Aquest signe extern resumia, segons els costums i les disposicions eclesiàstiques de l’època, l’estat tant de qui havia complert el pelegrinatge com de qui havia optat per una vida de pobresa.”
C. LA IL·LUMINACIÓ DE RANDA
Un cop retornat a l’illa natal, Llull es bolca, amb l’ajuda d’un esclau, a l’estudi del llatí i l’àrab, i també de la filosofia i la teologia. Donada la seva formació per acabada, Llull es retira a la muntanya de Randa i es lliura a la vida contemplativa. És així com, el 1274, rep la il·luminació de Randa, segons la qual Déu li mostra graciosament l’Art. Es tracta, és clar, d’una justificació: a Ramon li cal explicitar en què consisteix la seva autoria, ja que la gosadia i l’ambició de l’Art com a sistema de pensament podien ser enteses com un acte il·lícit de presumpció intel·lectual. Per aquest motiu Llull mai no va deixar d’atribuir a Déu la seva Art.
D. LA PREDICACIÓ
El pas següent és convèncer Jaume II de Mallorca de la fundació d’una escola d’àrab per als missioners a Miramar, que ell mateix dirigeix, presumiblement, de 1276 fins a 1279. A finals dels 70 i principis dels 80, Ramon decideix acudir a les més altes instàncies polítiques i religioses per tal d’emprendre una croada de conversió a Terra Santa, així com tot un seguit de viatges per la costa mediterrània. D’aquesta manera comença una etapa agitada de la seva biografia. El 1288 li és concedit el títol de magisteri en arts, equivalent al de doctor, a la Sorbona de París. El 1289 fa una estada a Montpeller, on escriu una versió abreujada de l’Art. El 1290 visita el Papa Nicolau IV amb una proposta que és rebutjada: un projecte de croada evangelitzadora. Malgrat la negativa del pontífex, però, Ramon decideix emprendre el viatge pel seu compte, convençut que, a través de l’Art, podia demostrar la veritat cristiana arreu. No obstant això una crisi personal l’aclapara i decideix, abans d’embarcar des d’Itàlia cap a Tunis, abandonar la seva condició de laic i ordenar-se clergue franciscà.
A Tunis és fet pres i condemnat a mort, pena que finalment eludeix. En el seu retorn a Europa, Llull continua bregant amb els infidels, d’una banda, i amb les més altes autoritats polítiques (principalment, Aragó i França) i religioses, de l’altra. El 1300 aconsegueix el beneplàcit de Jaume II d’Aragó per viatjar fins a Xipre en un nou periple cristianitzador. Durant tota la dècada, les anaves i vingudes per la Mediterrània són constants, amb estades conegudes a Barcelona, Gènova, Pisa i Montpeller.
Malgrat no obtenir el reconeixement i el suport desitjat durant dècades, el Concili de Viena del Delfinat de 1311 sembla obrir-li perspectives. Tot plegat, però, acaba en paper mullat i Llull, malalt, decideix retirar-se a Mallorca, on continua escrivint fins el 1313. Abans de morir el nostre Ramon encara té oportunitat d’emprendre un últim viatge a Sicília, de la mà de Frederic II. Allà predica entre les comunitats jueves i, el desembre de 1315, està documentada la seva presència a Tunis, poc abans de la seva mort el 1316, en circumstàncies encara poc conegudes, bé en el viatge de tornada, bé a la seva Mallorca natal.
Text: Albert Tomàs
ID |
TÍTOL EN CATALÀ |
TÍTOL EN LLATÍ |
ANY |
1 |
Lògica del Gatzell |
Compendium logicae Algazelis |
1271-2 (?) |
2 |
Liber contemplationis |
1273-4 (?) |
|
3 |
1274-ca. |
||
4 |
Lectura compendiosa super Artem inveniendi veritatem |
1274-6 (?) |
|
5 |
Ars notatoria |
1274-6 (?) |
|
6 |
Llibre de demostracions |
1274-6 |
|
7 |
1274-6 |
||
8 |
– Doctrina pueril |
Liber de doctrina puerili |
1274-6 |
9 |
Oracions e contemplacions de l’enteniment |
Liber de orationibus et contemplationibus intellectus |
1274-6 (?) |
10 |
Liber contra Antichristum |
1274-6 (?) |
|
11 |
Liber de gentili et tribus sapientibus |
1274-6 (?) |
|
12 |
1274-83 |
||
13 |
1274-83 |
||
14 |
1274-83 |
||
15 |
1274-83 |
||
16 |
Ars universalis |
1274-83 |
|
17 |
Liber de Sancto Spiritu |
1278-81 |
|
18 |
Liber de prima et secunda intentione |
1276-83 |
|
19 |
De adventu Messiae |
1276-83 |
|
20 |
– Romanç d’Evast e Blaquerna |
Liber de Evast et Blanquerna |
1276-83 |
21 |
1276-83 (?) |
||
22 |
1276-83 (?) |
||
23 |
Liber de petitionibus, principiis et solutionibus |
1276-83 |
|
24 |
Liber de doctrina principum |
1279-83 (?) |
|
25 |
1283 ca. |
||
26 |
Liber de quattuordecim articulis catholicae fidei Romanae Ecclesiae … |
1283-5 (?) |
|
27 |
Ars inveniendi particularia in universalibus |
1283-7 (?) |
|
28 |
Liber propositionum secundum Artem demonstrativam compilatus |
1283-7 (?) |
|
29 |
Introductoria Artis demonstrativae |
1283-5 (?) |
|
30 |
Liber de quaestionibus per quem modus Artis demonstrativae patefit |
1283-7 (?) |
|
31 |
Ars juris |
1285-7 (?) |
|
32 |
1285-7 (?) |
||
33 |
Lectura super figuras Artis demonstrativae |
1285-7 (?) |
|
34 |
1285-7 (?) |
||
35 |
Regles introductòries a la pràctica de l’Art demostrativa |
Regulae introductoriae in practicam Artis demonstrativae |
1283-5 (?) |
36 |
Liber exponens figuram elementalem Artis demonstrativae |
1285-7 (?) |
|
37 |
1288 |
||
38 |
Disputatio fidelis et infidelis |
1287-9 |
|
39 |
Epistolae tres (ad Universitatem parisiensem, ad regem Franciae, ad quendam amicum) |
1287-9 |
|
40 |
– Llibre de meravelles |
1287-9 |
|
41 |
Epistola dedicatoria ad ducem Venetorum |
1289 |
|
42 |
Compendium seu commentum Artis demonstrativae |
1289 |
|
43 |
Quaestiones per Artem demonstrativam seu inventivam solubiles |
1289 |
|
44 |
Tractatus de retentiva |
1283-7 (?) |
|
45 |
Tractatus de anima |
1285-9 (?) |
|
46 |
1290 |
||
47 |
1290 |
||
48 |
Taula d’esta Art |
1290 |
|
49 |
1290 |
||
50 |
1290-2 (?) |
||
51 |
Hores de nostra dona |
1290-3 (?) |
|
52 |
Plant de nostra dona santa Maria |
1290-3 (?) |
|
53 |
1292 (?) |
||
54 |
Liber de passagio |
1292 |
|
55 |
Quomodo Terra Sancta recuperari potest |
1292 |
|
56 |
Tractatus de modo convertendi infideles |
1292 |
|
57 |
Taula general |
1293/94 |
|
58 |
Liber de sexto sensu |
1294 |
|
59 |
Flors d’amors e flors d’intel·ligència |
1294 |
|
60 |
Disputatio quinque hominum sapientium |
1294 |
|
61 |
Petició de Ramon al papa Celestí V per a la conversió dels infidels |
1294 |
|
62 |
Arbre de filosofia desiderat |
Arbor philosophiae desideratae |
1294 |
63 |
De levitate et ponderositate elementorum |
1294 |
|
64 |
Art de fer e solre qüestions |
Ars ad faciendum et solvendum quaestiones |
1294-5 |
65 |
Lectura compendiosa Tabulae generalis |
1295 |
|
66 |
Lectura super tertiam Figuram Tabulae generalis |
1294-6 |
|
67 |
Petitio Raymundi pro conversione infidelium ad Bonifacium VIII papam |
1295 |
|
68 |
1295 |
||
69 |
1295/6 |
||
70 |
1296 |
||
71 |
Llibre d’ànima racional |
Liber de anima rationali |
1296 (?) |
72 |
Liber proverbiorum |
1296 (?) |
|
73 |
Liber de potentia, objecto et actu |
1296 (?) |
|
74 |
De contemplatione Raymundi |
1297 |
|
75 |
1297 |
||
76 |
Declaratio Raimundi per modum dialogi edita contra aliquorum philosophorum et eorum sequacium opiniones |
1298 |
|
77 |
Investigatio generalium mixtionum secundum Artem generalem |
1298 |
|
78 |
Disputatio eremitae et Raymundi super aliquibus dubiis omnibus quaestionibus Sententiarum Petri Lombardi |
1298 |
|
79 |
Arbor philosophiae amoris |
1298 |
|
80 |
Consolatio Venetorum et totius gentis desolatae |
1298 |
|
81 |
Ars compendiosa |
1299 |
|
82 |
De quadratura et triangulatura circuli |
1299 |
|
83 |
De arte electionis |
1299 |
|
84 |
1299 |
||
85 |
Quaestiones Attrebatenses |
1299 |
|
86 |
1299 |
||
87 |
Dictatum Raymundi i Dictati commentum |
1299 |
|
88 |
Tractatus compendiosus de articulis fidei catholicae |
1300 |
|
89 |
Principia philosophiae |
1299/1300 |
|
90 |
1300 |
||
91 |
Medicina de pecat |
1300 |
|
92 |
Llibre de l’és de Déu |
Liber de est Dei |
1300 |
93 |
Llibre de coneixença de Déu |
Liber de cognitione Dei |
1300 |
94 |
Llibre d’home |
Liber de homine |
1300 |
95 |
Llibre de Déu |
Liber de Deo |
1300 |
96 |
Aplicació de l’Art general |
1301 |
|
97 |
1301 |
||
98 |
1301 |
||
99 |
1302 |
||
100 |
Liber de mille proverbiis |
1302 |
|
101 |
1303 |
||
102 |
1303 |
||
103 |
Liber de lumine |
1303 |
|
104 |
Liber de regionibus sanitatis et infirmitatis |
1303 |
|
105 |
Ars juris naturalis |
1304 |
|
106 |
Liber de intellectu |
1304 |
|
107 |
Liber de voluntate |
1304 |
|
108 |
Llibre de memoria |
Liber de memoria |
1304 |
109 |
Lectura Artis quae intitulatur Brevis practica Tabulae generalis |
1304 |
|
110 |
Liber ad probandum aliquos articulos fidei catholicae per syllogisticas rationes |
1304 |
|
111 |
Liber de significatione |
1304 |
|
112 |
Liber de consilio |
1304 |
|
113 |
Liber de investigatione actuum divinarum rationum |
1304 |
|
114 |
Liber de praedestinatione et libero arbitrio |
1304 |
|
115 |
Liber de praedicatione |
1304 |
|
116 |
1305 |
||
117 |
Liber de demonstratione per aequiparantiam |
1305 |
|
118 |
Liber de fine |
1305 |
|
119 |
Liber praedicationis contra judaeos |
1305 |
|
120 |
Liber de Trinitate et Incarnatione |
1305 |
|
121 |
Art breu |
1308 |
|
122 |
Ars brevis de inventione juris |
1308 |
|
123 |
1308 |
||
124 |
1305/8 |
||
125 |
1308 |
||
126 |
1308 |
||
127 |
1308 |
||
128 |
1308 |
||
129 |
Liber de novis fallaciis |
1308 |
|
130 |
Liber de aequalitate potentiarum animae in beatitudine |
1308 |
|
131 |
Liber de investigatione vestigiorum productionis divinarum personarum |
1308 |
|
132 |
Liber de experientia realitatis Artis ipsius generalis |
1308 |
|
133 |
Liber de refugio intellectus |
1308 |
|
134 |
Excusatio Raymundi |
1308-9 |
|
135 |
1309 |
||
136 |
Epistola Raymundi ad Regem Aragoniae |
1309 |
|
137 |
De majori agentia Dei |
1309 |
|
138 |
De convenientia fidei et intellectus in objecto |
1309 |
|
139 |
De convenientia duodecim syllogismorum concludentium duos actus finales |
1309 |
|
140 |
Liber de acquisitione Terrae Sanctae |
1309 |
|
141 |
Liber de exemplo unissimae unitatis et volissimae voluntatis |
1309 |
|
142 |
Liber de propriis et communibus actibus divinarum rationum |
1309 |
|
143 |
Liber de esse Dei |
1309 |
|
144 |
Liber de potestate divinarum rationum |
1309 |
|
145 |
Liber de trinitate in unitate permansive in essentia Dei |
1309 |
|
146 |
Liber de probatione quod in Deo sunt tres personae divinae et non plures neque pauciores |
1309 |
|
147 |
Ars mystica theologiae et philosophiae |
1309 |
|
148 |
Liber de perversione entis removenda |
1309 |
|
149 |
Metaphysica nova et compendiosa |
1310 |
|
150 |
Liber novus physicorum et compendiosus |
1310 |
|
151 |
Liber de ente infinito |
1310 |
|
152 |
Liber correlativorum innatorum |
1310 |
|
153 |
Liber de praedestinatione et praescientia |
1310 |
|
154 |
Liber de modo naturali intelligendi |
1310 |
|
155 |
Supplicatio Raymundi venerabilibus et sublimis sacratissimae theologiae professoribus ac baccalariis studii Parisiensis |
1310 |
|
156 |
De conversione subjecti et praedicati et medii |
1310 |
|
157 |
Liber reprobationis aliquorum errorum Averrois |
1310 |
|
158 |
Liber in quo declaratur quod fides sancta catholica est magis probabilis quam improbabilis |
1310 |
|
159 |
Liber in quo declaratur quod fides sancta catholica est magis probabilis quam improbabilis |
1310 |
|
160 |
Liber de possibili et impossibili |
1310 |
|
161 |
De fallaciis quas non credunt facere aliqui, qui credunt esse philosophantes |
1310 |
|
162 |
Disputatio Raymundi et Averroistae |
1310 |
|
163 |
1311 |
||
164 |
Liber lamentationis Philosophiae |
1311 |
|
165 |
Liber contradictionis |
1311 |
|
166 |
Liber de syllogismis contradictoriis |
1311 |
|
167 |
Liber de divina unitate et pluralitate |
1311 |
|
168 |
1311 |
||
169 |
Liber de efficiente et effectu |
1311 |
|
170 |
Liber facilis scientiae |
1311 |
|
171 |
Liber de Deo ignoto et de mundo ignoto |
1311 |
|
172 |
Liber de forma Dei |
1311 |
|
173 |
Liber de divina existentia et agentia |
1311 |
|
174 |
Liber de quaestione valde alta et profunda |
1311 |
|
175 |
Liber de ente quod simpliciter est per se et propter se existens et agens |
1311 |
|
176 |
Vita coaetanea |
1311 |
|
177 |
1311 |
||
178 |
Liber disputationis Petri et Raimundi |
1311 |
|
179 |
Liber de ente reali et rationis |
1311 |
|
180 |
Liber de divina habentia |
1312 |
|
181 |
Liber de ente simpliciter absoluto |
1312 |
|
182 |
Liber de locutione angelorum |
1312 |
|
183 |
Liber de participatione christianorum et saracenorum |
1312 |
|
184 |
Liber differentiae correlativorum divinarum dignitatum |
1312 |
|
185 |
Liber de quinque principiis |
1312 |
|
186 |
Liber de novo modo demonstrandi |
1312 |
|
187 |
Liber qui continet confessionem |
1312 |
|
188 |
Liber de secretis sacratissimae Trinitatis et Incarnationis |
1312 |
|
189 |
Liber de sermonibus factis de decem praeceptis |
1312 |
|
190 |
Liber de septem sacramentis sanctae Ecclesiae |
1312 |
|
191 |
Liber de Pater noster |
1312 |
|
192 |
Liber de Ave Maria |
1312 |
|
193 |
Liber de virtutibus et peccatis sive Ars major praedicationis |
1313 |
|
194 |
Liber de septem donis Spiritus sancti |
1313 |
|
195 |
De operibus misericordiae sermones |
1313 |
|
196 |
Ars abbreviata praedicandi |
1313 |
|
197 |
Liber per quem poterit cognosci quae lex sit magis bona, magis magna et etiam magis vera |
1313 |
|
198 |
De virtute veniali et vitali et de peccatis venialibus et mortalibus |
1313 |
|
199 |
Testamentum Raymundi Lulli |
1313 |
|
200 |
Liber de compendiosa contemplatione |
1313 |
|
201 |
Liber de consolatione eremitarum |
1313 |
|
202 |
Liber de definitionibus Dei |
1313 |
|
203 |
Liber de accidente et substantia |
1313 |
|
204 |
Liber de ente absoluto |
1313 |
|
205 |
Liber de actu majori |
1313 |
|
206 |
Liber de divinis dignitatibus infinitis et benedictis |
1313 |
|
207 |
Liber propter bene intelligere, diligere et possificare |
1313 |
|
208 |
Liber de medio naturali |
1313 |
|
209 |
Liber de scientia perfecta |
1313 |
|
210 |
Liber de infinita et ordinata potestate |
1313 |
|
211 |
Liber de minori loco ad majorem |
1313 |
|
212 |
Liber de infinito esse |
1313 |
|
213 |
Liber de Trinitate trinitissima |
1313 |
|
214 |
Liber de sanctitate Dei |
1313 |
|
215 |
Liber de divina unitate |
1313 |
|
216 |
Liber de inventione Dei |
1313 |
|
217 |
Liber de quinque praedicabilibus et decem praedicamentis |
1313 |
|
218 |
Liber de divina natura |
1313 |
|
219 |
Liber de essentia et esse Dei |
1313 |
|
220 |
Liber de creatione |
1313 |
|
221 |
Liber de concordantia et contrarietate |
1313 |
|
222 |
Liber de potestate pura |
1314 |
|
223 |
Liber de intelligere Dei |
1314 |
|
224 |
Liber de divina voluntate infinita et ordinata |
1314 |
|
225 |
Liber de Deo majore et Deo minore |
1314 |
|
226 |
Liber de affirmatione et negatione |
1314 |
|
227 |
Liber de affirmatione et negatione |
1314 |
|
228 |
Liber de fine et majoritate |
1314 |
|
229 |
Liber de vita divina |
1314 |
|
230 |
Liber de perfecto esse |
1314 |
|
231 |
Liber de objecto finito et infinito |
1314 |
|
232 |
Liber de memoria Dei |
1314 |
|
233 |
Liber de multiplicatione quae fit in essentia Dei per divinam trinitatem |
1314 |
|
234 |
Liber de perseitate Dei |
1314 |
|
235 |
De ostensione per quam fides catholica est probabilis atque demonstrabilis |
1313/4 |
|
236 |
Llibre de la ciutat del món |
1314 |
|
237 |
De sapientia Dei absoluta et ordinata |
1313-4 |
|
238 |
Ars consilii |
1315 |
|
239 |
Liber de Deo et suis propriis qualitatibus infinitis |
1315 |
|
240 |
Liber de inventione majore |
1315 |
|
241 |
Liber de agentia majore |
1315 |
|
242 |
Liber de bono et malo |
1315 |
|
243 |
Liber de majori fine intellectus, amoris et honoris |
1315 |
|
244 |
Liber de Deo et de mundo |
1315 |
|
245 |
Epistola Raymundi ad regem Aragoniae |
1314 |
|
246 |
Opuscula tuniciana deperdita |
1314-5 |
|
247 |
Liber de unitate majore |
1314-5 |
|
248 |
Liber de essentia majori |
1314-5 |
|
249 |
Liber de pertinentia majori |
1314-5 |
|
250 |
Liber de objectatione majori |
1314-5 |
|
251 |
Epistola Raymundi ad regem Aragoniae |
1315 |
|
252 |
Carta als jueus de Barcelona |
||
253 |
Ars navigandi |
||
254 |
Liber de proprietatibus Dei |
||
255 |
Liber de beatitudine |
||
256 |
Liber de divina et individua majestate |
Centre de Documentació Ramon Llull (UB)
Base de dades Ramon Llull (UB)
Mnemonic Arts of Blessed Raymond LULL (Narpan)
Raimundus-Lullus-Institut (Albert Ludwigs Universität, Freiburg i. B.)
Nou Glossari General Lul·lià (Centre de Documentació Ramon Llull)
Fons Bibliogràfic Ramon Llull (CRAI UB)
700 anys de Ramon Llull (Càtedra Ramon Llull UIB)
Ramon Llull al Catàleg Col·lectiu de les Universitats Catalanes
Ramon Llull a L’Actualitat de TRACES
Enllulla’t (Programa Educatiu sobre Ramon Llull)
L’exposició “Ramon Llull i l’encontre entre cultures”: Visita virtual (Any Llull a l’IEMed)
Ramon Llull al Fons d’Història Local
Ramon Llull a la Gran Enciclopèdia Catalana
Phantasticus. El cant de Ramon (El Documental TV3, 14 de març del 2008)
Nascut a Ciutat de Mallorques, Ramon Llull és una figura universal de la cultura catalana. Tot i així, encara és, per a molta gent, un desconegut. Aquest documental ens descobreix la figura de l’home que va voler escriure el millor llibre del món per combatre i convèncer dels seus errors els infidels. Va dedicar la seva vida a elaborar un mètode, a elucubrar un Art basat en el raonament.
Qui va ser Ramon Llull? (Signes del Temps, TV3. 1 de novembre de 2015)
L’Any Ramon Llull s’ha convocat amb motiu del setè centenari de la mort del beat mallorquí. Escriptor, filòsof, místic, teòleg, professor, missioner… són molts els qualificatius que es fan servir a l’hora de parlar de la figura més universal de la cultura catalana. Entrevista a Albert Soler, professor de literatura medieval de la UB i membre del Comitè Organitzador de l’Any Llull 2016.
Ramon Llull: personatge, autoritat i il·luminat (Ateneu Barcelonès, 22 de maig de 2015)
Lola Badia, professora de Filologia de la UB i estudiosa de Llull, explica com aquest gran pensador del XIII va posar la seva prosa al servei d’un ideal: la conversió de la població al cristianisme mitjançant un complex sistema filosòfic. La seva monumental obra (més de 265 títols han arribat als nostres dies) encara avui crida l’atenció d’incomptables especialistes en literatura, filosofia i teologia de tot el món.
Ramon Llull, ciència i acció (Viure i Escriure. Edu3.cat, TV3, 1996)
Lul·listes de relleu internacional -Lola Badia, Antoni Bonner, Fernando Domínguez, Jocelyn N.Hillgarth, Charles Lohr, Amador Vega- remarquen la importància de l’obra del beat a la història del pensament i de la literatura occidentals, així com l’actualitat extraordinària del missatge lul·lià.
Ramon Llull: de l’Ars Magna al càlcul d’acords (Residència d’Investigadors. 20 de juny de 2016)
El Dr. Carles Sierra (IIIA-CSIC) analitza el sistema de pensament lul·lià dins del cicle “Dilluns de Ciència: L’avui i el demà de la intel·ligència artificial”. Segons Sierra, l’Ars lul·liana és una peça clau en el desenvolupament del pensament artificial.
Ramon Llull, representacions gràfiques des de la complexitat (Complèxica 9, 23 de maig de 2016)
Albert Soler, estudiós de Llull i professor de la UB, parla de les representacions gràfiques lul·lianes i de com transmeten la complexitat del pensament i del sistema filosòfic de Llull.
Una presentación de Ramón Llull en vísperas de su 700 aniversario (Biblioteca Nacional de España, 9 d’octubre de 2015)
Julia Butiñá Jiménez s’aproxima a la figura de Ramon Llull, amb vocació de síntesi, per tal de donar-ne una idea general i fidedigna. La conferenciant s’ajuda de les reproduccions gràfiques contemporànies a Llull que il·lustraven la Vita coetanea, l’obra biogràfica que ell mateix va dictar. L’estudiosa també tracta la recepció espanyola de Llull dels últims anys i detalla els principals textos lul·lians conservats a les biblioteques de Madrid.
Escribir el mejor libro del mundo: Ramón Llull, maestro en la producción y distribución de libros (Biblioteca Nacional de España. 16 de febrer de 2016)
Antoni Bordoy —professor de la Universitat de les Illes Balears, especialista en Filosofia Antiga i Medieval, amb més d’una quarantena de publicacions sobre el tema—analitza un seguit de qüestions fonamentals al voltant de Llull, com ara la redacció de l’Ars, la predicació i la fundació de centres d’ensenyament per a missioners.
Conferència: Vida i obra de Ramon Llull (Blanquerna Centre Cultural. 25 de febrer de 2016)
Aquesta conferència proposa un recorregut per la vida de Llull, amb una atenció especial als seus títols més destacats (Llibre del gentil e dels tres savis, Romanç d’Evast e Blaquerna, Llibre de meravelles, etc.). Amb Joan Santanach, Comissari de l’Any Llull i Ferran Mascarell, Delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Madrid.
Ramon Llull (IB3 Televisió. Del 25 de novembre de 2015 al 27 de gener de 2016)
Una sèrie de sis capítols explora la figura de Ramon Llull, el mallorquí més universal. La sèrie és presentada per Joan Miquel Artigues i inclou entrevistes amb personatges destacats, gràfics il·lustratius, imatges úniques de la geografia lul·liana i connexions de Llull fins a l’actualitat. Tot plegat amb una aproximació polièdrica i temàtica.
Jo, Ramon Llull (TV3, 11 de setembre de 2016)
Jo, Ramon Llull és una docuficció que combina l’apassionant vida de Ramon Llull i el món medieval que li va tocar viure. Jordi Bosch interpreta un Llull ancià que fa un repàs de la seva vida entre cristians i musulmans per demostrar al Papa les seves raons. Paral·lelament, el periodista Toni Tortajada ens porta pels escenaris reals de l’època de Llull i entrevista els principals experts en el que és considerat el primer català universal.
Sessió acadèmica d’homenatge al Beat Ramon Llull en el VII centenari de la seva mort (1316-2016) (Aula Magna, 25 d’abril de 2016)
L’Ateneu Universitari de Sant Pacià organitza aquesta jornada d’homenatge a Ramon Llull amb motiu de la seva beatificació. En un acte de més de dues hores, diverses veus aporten el seu punt de vista i coneixements al voltant de la vida i obra de Llull.
Bonus Llull a CatRàdio (Catalunya Ràdio, des del 4 d’abril de 2016)
Tretze entrevistes a tretze estudiosos i escriptors catalans que il·luminen la figura polièdrica de Llull des de punts de vista diversos. De Lola Badia a Enric Casassas, passant per Josep Batalla, Albert Soler o Francesc Serés.
Folls per Llull. Ramon Llull en els seus llibres (Catalunya Ràdio, des del 29 de febrer de 2016)
Deu reportatges sobre les aventures literàries i vitals d’aquest gran geni de la nostra cultura i figura fascinant de l’edat mitjana europea: místic, pensador, missioner, poeta… Els reportatges, basats en obres de Llull, inclouen cites dels seus textos i opinions de lectors experts.
1994. “Homenots”: Ramon Llull (Catalunya Ràdio, 16 de maig, 2008)
Catalunya Ràdio ofereix un perfil biogràfic i intel·lectual d’un dels homenots més prominents de la cultura catalana: Ramon Llull. Descobreix els racons de la seva singular biografia.
Ramon Llull: En guàrdia! (Catalunya Ràdio, 25 de novembre de 2007)
Conduït per Enric Calpena i en companyia del professor d’Història Contemporània de la UAB, Oriol Junqueras, el programa repassa la influència de la figura de Ramon Llull en la cultura catalana, tant des d’una vessant històrica com des d’un punt de vista més lúdic i aventurer.
Itinerari Llull, 700 anys de viatges i lletres (Catalunya Ràdio, des del 18 de juliol de 2016)
“Itinerari Llull, 700 anys de viatges i lletres” és un espai que presenta i dirigeix Dolors Martínez amb la col·laboració de Joan Anton Ramoneda, que interpreta el savi mallorquí. L’espai, que s’emetrà diàriament fins al desembre a dos quarts de dues del migdia, ha tingut el suport de l’especialista en Ramon Llull Joan Santanach. La durada de cada espai és d’uns dos minuts.
© TRACES | Setembre 2016
Font: Miniatura Ars Magna Ramon Llull (Viagallica.com)
“A totes les històries de la literatura catalana, la figura de Llull ve sistemàticament admirada, més i tot potser per la seva entitat ‘literària’ stricto sensu, importantíssima, pel fet d’haver ‘creat’ la nostra prosa. D’haver-la creada, encara, ‘adulta’: amb una extraordinària flexibilitat sintàctica, amb un lèxic culte i esmolat, amb una capacitat expressiva –intel·lectualment– excepcional“.
“En parlar del paper de Llull com a primera gran figura de la cultura catalana, convé precisar que, més que un literat com són Cervantes, Goethe, Shakespeare o Dante, Llull és l’autor del primer programa personal d’escriptura de l’àmbit cultural de la llengua catalana. […] Entendrem millor la figura de Ramon Llull si acceptem que per a ell la literatura no és mai una finalitat en ella mateixa, sinó un instrument expressiu i persuasiu, que fa accessibles continguts didàctics amb la finalitat de transmetre un poderós missatge salvífic. Es troba, doncs, sempre, al servei de l’Art, el cor de la missió de Llull. L’Art permet d’arribar de manera immediata a la «primera intenció», és a dir a conèixer, estimar i lloar Déu; la literatura adquireix sentit tan sols com a «segona intenció», com a instrument que fa possible la primera“.
Totes les cerques guiades